Følgende er til dels et svar til Hanne Mogensen ang. motorvejen over Djursland, men det handler også om trafikministerens udmeldinger om både dén og Grenåbanen. Det er amtsborgmesteren, der skriver:
”Der har i de seneste uger været stor offentlig opmærksomhed om bane- og vejforhold omkring Grenåbanen samt etablering af motorvejen Skødstrup-Søften.
Senest har trafikministeren i et indlæg i Århus Stiftstidende d. 20. november beskrevet forholdene vedrørende opgradering af Grenåbanen. Ministeren omtaler også mine synspunkter om en tunnel/bro ved Grenåvej. Det giver mig anledning til en række præciseringer.
Der har desværre været en række uheld på grund af sikkerhedssvigt på Grenåbanen – senest i november 2002 ved Grenåvej.
Sådanne uheld har såvel trafikministeren som Århus` borgmester Louise Gade og undertegnede ønsket at undgå. Ved et møde januar i år hos trafikministeren aftalte parterne at arbejde for at etablere det såkaldte ATC-togstop snarest muligt og dernæst enten en tunnel eller en bro, så toget kører enten over eller under Grenåvej, og bil- og togtrafik dermed adskilles.
Dén løsning er efter min opfattelse primært efterspurgt udfra et jernbanesikkerheds-synspunkt og derfor Banestyrelsens ansvar. Trafikministeren har derfor vendt tingene på hovedet, når han tilbyder at medfinansiere halvdelen af en løsning, som han (og Banestyrelsen) som udgangspunkt har ansvaret for at etablere ud fra et trafiksikkerhedsmæssigt hensyn.
Da Århus Amt har ansvaret for Grenåvej, har jeg på Århus Amtsråds vegne vurderet, at amtsrådet er interesseret i løsningen ud fra et fremkommelighedssynspunkt.
En bro eller tunnel ville nemlig give en forbedring af kapaciteten på Grenåvej og en smidigere trafikafvikling.
Interessen for en bro- eller tunnelløsning er fortsat til stede, selv om Århus Amt med bygning af motorvejen Søften-Skødstrup opnår at flytte cirka 8.000 biler væk fra Grenåvej. Amtsrådet er også indstillet på at bidrage for at komme ud af dét dødvande, der har været om sagen i årtier.
Dette har jeg fremført over for trafikministeren ved tre møder, hvor vi begge har ønsket at få staten og amtets trafikløsninger vedrørende Grenåbanen og motorvejen Søften-Skødstrup til at gå op i en højere enhed.
Motorvejen Søften-Skødstrup består af en statslig del: strækningen fra Søften til Ikea-rundkørslen og Randersvej ind til Ringvejen.
Den amtslige del går fra Skødstrup og til et nyt tilslutningsanlæg syd for Lisbjergbakken. Statens del har vi anslået til at koste 105 mill. kroner, idet der er disponeret en fremtidssikret løsning ved Ikea-rundkørslen.
Amtsrådet har disponeret 435 mill. kr. til sin del.
Siden 1972, da staten alene havde ansvaret for motorvejsanlæg, har motorvejen Søften-Skødstrup været inde i statens vejplanlægning. I 1997 overtog staten ansvaret for at anlægge cirka 10 km af denne motorvej. Det har amtsrådet seriøst arbejdet for at få etableret, og nu er vi klar til at gå i gang med byggeriet. Jorden er købt. Desværre har vi ikke kunnet få klar besked om, hvilken løsning der bliver tale om på statens vejdel.
I regeringens grundlag for trafikinvesteringer indgik et beløb på 60 mill. kr. Dette har regeringen og trafikministeren hævet til 75 mill. kr. Dette beløb finder vi i Århus Amt kun dækker et motorvejsanlæg, der kan klare dagen og vejen. Staten bør finde penge til et fremtidssikret anlæg, som koster 105 mill. kr.
Begge projekter er vitale for udviklingen af infrastrukturen i Århus og på Djursland, og jeg tror på en løsning ved mit møde med trafikministeren d. 10. december.”
Skrevet af amtsborgmester Johannes Flensted-Jensen (S) i Århus Stiftstidende søndag d. 23. november
Kilde:
rex