En lærer fra Randers er langtfra tilfreds med svaret fra undervisningsministeren, som vi bragte i går. Han skriver:
”På det seneste har der været en livlig debat i medierne om hvilken rolle, gruppearbejde må spille ved eksamen.
Således skrev undervisningsminister Bertel Haarder her i avisen lørdag 28. janaur: "Det vil fortsat være muligt at forberede sig i grupper til eksamen". En klar melding, som må betyde, at vi i folkeskolen burde kunne fortsætte med den mundtlige prøveform i matematik (og fysik/kemi), som har været benyttet de seneste 10 år. Dette er desværre ikke tilfældet.
I korthed kan prøveformen beskrives således:
Individuelt eller i grupper bestående af to-tre elever arbejder cirka seks elever i to timer med et lodtrukket oplæg. Eleverne kan således vælge at gå til prøve individuelt. Gennem undersøgelser, systematiseringer og ræsonnementer skal de behandle oplægget ved hjælp af matematikken. Udgangspunktet kan for eksempel være at undersøge nogle oplysninger i en avisartikel om boligformer i kommunen.
Under forløbet taler lærer og censor med eleverne og afslutter med at give individuelle karakterer for deres faglige kunnen og viden.
Der er således tale om, at eleverne undervejs er i dialog og herigennem bliver udfordret. Det væsentligste er, at prøveformen giver specielt gode muligheder for at evaluere alle de matematiske kompetencer, der er opstillet som krav i gældende bestemmelser. Her tænkes på kompetencer som tankegangs-, problembehandlings- og kommunikative kompetencer.
Der er i debatten blevet udtrykt bekymring for, at en elev kan "gemme" sig ved en gruppeprøve. I den beskrevne form, hvor forberedelsen er en integreret del af prøven, vil noget sådant stort set ikke kunne forekomme. Men der vil naturligvis altid indgå et subjektivt moment i karaktergivningen. Dette gælder uafhængigt af, hvilken prøveform man vælger.
Som censor og medlem af undervisningsministeriets opgaveudvalg for matematik gennem mange år kan jeg forsikre, at målet altid har været at give eleverne den bedste mulighed for at få en kontrolleret bedømmelse af
alle deres faglige kundskaber og færdigheder. For en ordens skyld skal nævnes, at der også er en individuel skriftlig prøvedel.
Prøveformen er blevet evalueret positivt af Danmarks Evalueringsinstitut. Så også dette taler for ikke at lade den være forbudt for folkeskolens elever.
Vi må derfor bede ministeren om, at eleverne igen kan få mulighed for at arbejde sammen ved den mundtlige prøvedel i matematik, så den svarer til de indhøstede erfaringer og evalueringer.”
Kilde: Skrevet af Ib Trankjær, Gavnøvej 41, Randers, i Randers Amtsavis d. 1. februar
rex