En lærer fra Ørsted-kanten lægger sig i det følgende i samme spor som læserbrevet ovenfor. Også hun frygter konsekvenserne af den nye folkeskolelov og skriver:
Ja, hvad er kvalitet, når det er børn, det handler om? Jeg har nu arbejdet som lærer i Folkeskolen i fem år og 6 mdr. med børn fra 1.- 6. kl. med alt, hvad det indebærer.
Til forældremøder har forældre givet udtryk for hvilke ønsker og forventninger, de har til deres barns skolegang: At børnene føler sig trygge, er gode til at samarbejde, respekterer forskellighed, bevarer lysten til at lære, føler livsglæde, tør sige fra, udvikler selvstændighed, at der er arbejdsro og at de tilegner sig kundskaber og færdigheder.
Og jeg har lyttet og vidst, at det har været i overensstemmelse med værdier, som den danske Folkeskole bygger på.
Kvalitet? Ja det er, når læreren i samarbejde med kollegaer og forældre formår at tilgodese, at det enkelte barn udvikler sig optimalt både fagligt og personligt. Derfor blev jeg urolig, da jeg læste udkastet til det nye Folkeskoleforlig, som Undervisningsministeriet præsenterede offentligheden for den 24. januar.
I forliget er der blandt andet truffet aftale om, at kommunalbestyrelserne skal udarbejde en årlig kvalitetsrapport for den enkelte skole. Citat fra lovforslaget: §40 a. stk. 3: Hvis kvalitetsrapporten viser, at det faglige niveau på en skole ud fra en helhedsvurdering, som det bl.a. kommer til udtryk i testresultater og prøveresultater, ikke er tilfredsstillende, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en handlingsplan med henblik på at genoprette kvaliteten på den pågældende skole.
SÃ¥ er det, jeg bliver urolig.
Er det forældrenes, lærernes, erhvervslivets, kommunalpolitikernes opfattelse, at testresultaterne fra de nationale test fra 2. klasse til 8. klasse sammen med prøveresultaterne efter 9. klasse kan danne grundlag for en kvalitetsrapport for Folkeskolen?
Bliver forslaget vedtaget, vil forældre, lærere og kommunalpolitikere i løbet af en årrække føle sig presset til at prioritere, at børnene indlærer netop de kundskaber i dansk, matematik, engelsk og naturteknik, der kan testes af en computer på 45 minutter. For dét sikrer en god kvalitetsrapport og en god placering i forhold til det samlede landsresultat, men sikrer det kvalitet?
Er det de kundskaber, færdigheder og kompetencer, de unge har brug for, når de skal videre i deres liv og deres uddannelsesforløb? Eller er målet med den nye folkeskolelov at sikre Danmark en bedre placering, når OECD laver computertest i udvalgte skoler i OECD landene? Det kan vi ikke være bekendt overfor børnene.
Ti års skolegang kan ikke gøres om!
Kilde: Skrevet af Jonna Nielsen,
rex