Der er blevet sagt og skrevet en masse om både nordligt og sydligt motorvejshængsel som en nødvendig forudsætning for Djurslands fremtid, men følgende århusianske læserbrevsskribent mener at have en endnu bedre løsning:
”Borgmestre fra Djursland og Randers har været pÃ¥ besøg hos trafikministeren sammen med udvalgte direktører.
De ønsker at presse ministeren for at fÃ¥ investeret 100 mio. kroner i et nordligt ”hængsel” til motorvejsnettet, fremgik det af avisen d. 5. december.
Godt, at de ikke kræver ny storlufthavn, men hvorfor altid kun tænke i biler og asfalt?
Denne tankegang tilhører snart fortiden. Klima-dagsordenen er sat med, at CO2-udslippet skal reduceres kraftigt for at undgå dramatiske klimaændringer.
Med den énsidige satsning på biler og asfalt gøres vi mere og mere afhængige af olien, hvis afslutnings-æra kan skimtes i horisonten. Flere og flere biler betyder også mere forurening, ødelæggelse af natur for bestandig og lokalsamfundene.
Desuden er der ikke trafikalt grundlag for vejudvidelsen. Århus Amts seneste trafiktællinger taler deres tydelige sprog.
Hvorfor ikke tænke langsigtet og bæredygtigt?
Djursland havde engang et veludbygget jernbanenet med Ryomgård som knudepunkt. Hvorfor ikke knytte an til dét med modernisering af nettet med moderne materiel?
Banelegemet og skinner ligger der stadig pÃ¥ strækningen. Det skal fornys, men alligevel – lige til at gÃ¥ til og meget billigere end store vejprojekter. Randers-RyomgÃ¥rd, hvor man kan fortsætte til GrenÃ¥. Godsomladning jernbane-skib i GrenÃ¥. Det samme, hvis man genetablerede jernbane til Ebeltoft.
Pendlerfærge (med mulighed for at tage cykel med) mellem Ã…rhus Havn og Mols/skødshoved, sÃ¥ lokalbefolkningen pÃ¥ begge sider af bugten kan fÃ¥ glæde af den, og turister kan tage over til Mols uden den lange rejse – oftest i privatbilen. Idéer er der nok af. Forsæt selv.
Men begynd med genopbygning af Randers-RyomgÃ¥rd-jernbanen! Dén overflødiggør store vejprojekter pÃ¥ samme strækning og er det bæredygtige alternativ.”
|