I det følgende bakker en skolelærer Erik Bjørn Olsen op i dén skepsis, han har givet udtryk for vedr. frygten for, at de lokale politikere og embedsmænd vil læne sig for meget op af en omdiskuteret rapport, når der skal tages beslutninger om fremtidens skole i Norddjurs:
”Pia Bjerregaard og Kai Hansen gÃ¥r i avisen hÃ¥rdt i rette med en borger i det fjerneste hjørne i Nørre Djurs Kommune. I stedet for at skælde ud skulle I hellere glæde jer over, at kommunens borgere ønsker at deltage i debatten.
Politikerne lægger op til en struktur-/kvalitetsdebat om skolevæsnet i Norddjurs Kommune. Skolestørrelse og elevsammensætning er udvalgt som fokuspunkter for denne debat. Midt i processen skal en ressourcetildelingsmodel vedtages. Jeg kan godt forstå, at nogen undrer sig over, at man kan vedtage en ressourcemodel, inden struktur og kvalitetsnormer er fastlagt.
Skolestørrelse og elevsammensætning er jo kardinalpunkter, når man som forvaltning skal få et budget til at hænge sammen. Jeg vil godt sætte spørgsmålstegn ved, om det også er kardinalpunkter i en kvalitetsdebat.
Professor i specialpædagogik, Niels Egelund, har påstået, at store skoler er bedre end små skoler i en rapport på grundlag af PISA-undersøgelsen. Han kommer frem til, at store skoler er et halvt procentpoint bedre end små skoler.
Professor Chresten Sørensen i økonomi ved Syddansk Universitet og professor i statistik Peter Allerup har fremført, at Egelund har fusket med konklusionen. Og det er nu op til et råd af kloge hoveder at finde ud af, hvem der har ret. Det vil være helt urimeligt at tage denne rapport ind i en skoledebat, da der er sat alvorlige spørgsmålstegn ved dens troværdighed af fagfolk.
Jeg hÃ¥ber, mange vil deltage i debatten om skolevæsnet i Norddjurs Kommune.”
|