Ét af Socialdemokraternes europaparlamentesmedlemmer fortæller i det følgende om et EU-initiativ for at modvirke olie-katastrofer, som han er meget tilfreds med:
”Det er stærke billeder, der med jævne mellemrum toner frem pÃ¥ tv-skærmen, nÃ¥r endnu en stor olietanker er gÃ¥et ned og har medført en ny miljømæssig katastrofe for de mange fisk, fugle og mennesker, der er afhængige af havet.
Mange danskere husker sikkert stadig katastrofen i 2002, hvor den kæmpestore olietanker "Prestige" sejlede fra Rusland op gennem Storebælt og videre ud i farvandet ud for Frankrig og Spanien, hvor skibet knækkede midt over. Her sendte olietankeren 77.000 tons råolie ind imod Galiciens kyst, som siden er blevet kendt som "Costa de la Muerte" eller "Dødens Kyst" på dansk.
Personligt glemmer jeg i hvert fald aldrig tv-billederne af de flere hundrede kilometer forurenede strand og den kulsorte olie, som klistrede sig til de stakkels havfugles fjer.
Heldigvis har Danmark været forskånet for de helt store ulykker. Men vi kender udmærket miljøproblemer med olieudslip i danske farvande i mindre målestok. I 2003 forliste et mindre kinesisk fragtskib tre sømil ud for Bornholm, og i år har i hundredvis af dykænder måttet lide druknedøden i klæbrig olie på Anholt. Det var imidlertid billigt sluppet, når man tænker på, hvad der kunne være sket.
Vi har været usandsynligt heldige i dansk farvand, som reelt udgør en motorvej for olietransport. Hvert eneste år fragter de ældre russiske tankere mindst 100 mio. tons olie op gennem Storebælt og Kattegat. Og fremtidsudsigterne er dystre. Med opførelsen af en ny gigantisk olieterminal i Primorsk i Rusland vil fragten af olie i dansk farvand stige til 347 mio. tons olie i 2015.
Derfor var det ekstremt vigtigt, da EU fornyligt vedtog en lovgivning, der betyder, at alle enkelt-skrogede skibe under EU-flag vil blive udfaset inden 2015. Det minimerer risikoen for de helt store ulykker betragteligt, nÃ¥r der skal gennembrydes to skrog, før den livsfarlige olie kan slippe ud.”
|