Den megen snak for tiden om, hvor svært det er at skaffe kvalificerede lærere til folkeskolen, skyldes efter følgende brevskrivers opfattelse, at der er blevet indført alt for megen tvang og restriktioner. Han har nogle helt andre bud på, hvordan man kan få glæden tilbage i den danske skole:
”Der mangler lærere i skolerne, og optaget pÃ¥ lærerseminarierne er pÃ¥ retur. Ja, hvad er Ã¥rsagen? Det er efter min mening de evindelige angreb pÃ¥ skolen – og især lærerne. Og det gælder bÃ¥de folkeskolen og friskolerne.
Mange medier har konstant kritiseret skolen og lærerne. Politikerne har reageret med mere kontrol, flere test, evindelige ændringer både for folkeskolen og friskolerne, ændringer i læreruddannelsen og tilmed i karaktersystemet. Deres svar har været elev- og handlingsplaner, test, tilsyn og skærpet tilsyn o.s.v. Og resultatet er selvklart: Mindre tid til undervisning, mindre selvbestemmelse for den enkelte skole, leder, forældre og lærerne og dermed også mindre arbejdsglæde og ringere arbejdsmiljø.
Ja, hvor er fortidens stolte lærer, hvor arbejdet næsten var et kald.
Jeg hÃ¥ber, at skolen igen fÃ¥r en fremtrædende plads i samfundet – og dét pÃ¥ alle planer: Grundskolen, gymnasiet og universitetet. Det er i høj grad nødvendigt i et verdenssamfund, hvor Danmark meget nemt kan komme bagefter. Det er nødvenidgt med tillid, kreativitet, faglig udvikling, opdragelse til bÃ¥de at kunne arbejde alene og i grupper o.s.v.
Og skolen skal igen være en ”skole for livet”, hvor den enkelte skole ogsÃ¥ har en mulighed for at kunne planlægge decentralt, og hvor friskolerne kan fÃ¥ deres frihed tilbage!”
Skrevet af Bendt Lund Nielsen fra Hammel i Randers Amtsavis d. 10. august
Kilde: Randers Amtsavis
sof