En mand fra Århus slår i det følgende til lyd for, at vi danskere går forrest og viser mod og mandshjerte til at forbyde de stinkende og CO2-skabende knallerter og scootere:
”Det er velkendt, at knallerter/scootere forurener, hvad der svarer til ca. 50 personbiler.
De nyeste udgaver, der opfylder de seneste miljøkrav, forurener "kun", hvad der svarer til 12 biler iflg. Miljøministeriet.
Problemet er, at det bare ikke er godt nok. Disse køretøjer bliver der tilsyneladende flere og flere af på samme måde som de "pansrede køretøjer" (læs: 4-hjuls trækkere), der uanset al snak om CO2- effekt eller andre giftstoffer er at finde i hobetal i vores storbyer såvel som ude på de små landeveje, endskønt de retteligt burde køre rundt i Iraks ørken sammen med de andre militærkøretøjer.
Hvor vi dog mangler en offentlig værdidebat i dette land hvad angår konkrete tiltag, der kan befri os for disse urimeligt forurenende køretøjer.
Vi, der elsker at cykle, er netop ekstra akut udsat, når en knallert/scooter kører forbi.
En stram kondenseret hørm hænger i luften og fordobler vel nærmest risikoen, hvad angår de uskyldige lunger, der på denne måde bliver offentligt voldtaget og forkorter den sagesløse cyklists liv med?!
Hvorfor accepterer vi dette transportmiddel i dagens DK/EU, og hvad kan/vil vore politikere gøre?
Et forbud er vel utænkeligt, men så må vi regulere det gennem skatten, så forureneren kommer til at betale langt mere end nu.
Dette transportmiddel har ganske enkelt ikke nogen legitim eksistensberettigelse.
Globalt aspekt: Hvis DK turde forbyde dette urimeligt stinkende og larmende transportmiddel, kunne dette mÃ¥ske forplante en bevidsthed til den 3. verdens byer, hvor problemet er helt ude af proportioner.”
Skrevet af Ole Christiansen,
Samsøgade 60, Århus, i Århus Stiftstidende d. 19. august
Kilde: Aarhus Stiftstidende
sof