Hos SF har man i Parlamentet den helt klare holdning, at der er store ulemper ved indførelsen af de nye lastvogne. Det gælder både miljømæssigt, og hvad angår faren for kødannelser:
”I dag skal Europa-Parlamentet stemme, om de kæmpestore modulvogntog – op til 60 ton – skal tillades. Folketinget har desværre godkendt forsøg med skrumlerne.
Fortalerne påstår, at de vil spare os for trafikpropper og mindske CO2-udledningen. Ude i virkeligheden sker det stik modsatte: billigere vejtransport genererer mere godstrafik, og flere varer vil blive transporteret rundt på de europæiske veje til yderlig skade for miljøet.
Lastbilen bliver en stor lagerhal, og mange varer vil blive flyttet fra traditionel lageropbevaring til disse mobile lagerhaller med trængsel på vejene til følge. Derudover vil den mindre forurenende godstransport på jernbane undermineres yderligere.
Kæmpelastbilerne vil også medføre store udgifter til broer, veje og anden infrastruktur. Det er kort sagt meget dumt at satse på disse kæmpelastbiler. I stedet bør jernbaner og skibsfart tilgodeses, hvis vi alvorligt ønsker at øge trafiksikkerhed, begrænse klimaændringerne og få bugt med den ulidelige trængsel på vejene.
Skrevet af EU-parlamentsmedlem Margrete Auken (SF) i Randers Amtsavis d. 5. september
Kilde: Randers Amtsavis
sof