af idegruppen Grenaa.
Åbent brev til Grenaa Byråd og erhvervsrådet:
Lav en plan for indsatsområdet og gå så professionelt i gang. Her er vores forslag:
1. Styrk den direkte opsøgende virksomhedskontakt til potentielle udenbys virksomheder/brancher gennem telefon, direkte besøg, temadage og deltagelse i messer/udstillinger
2. Markedsføring/branding af området: Beskriv hvad folk/virksomheder skal forbinde Grenaa med!!
3. Synliggørelse af kommunens og erhvervsrådets erhvervsvenlighed og service mht. informationer om netværksinformationer, kontakter, leverandører, billige erhvervsbyggegrunde, hurtig sagsbehandling, hjælp med fundraising osv. Tilbud om erhvervslejemål for en lav startpris.
Løbende erhvervskonsulent besøg i virksomheder (hvert 1/2 år). Hvad kan vi hjælpe med??
4. Forbedret infrastruktur. Der skal politisk arbejdes hårdere på at få en motorvej fra Århus til mindst Tirstrup. Endvidere øget hastighed/tog afgange. Også forbedrede vejforhold mellem Randers og Grenaa.
5. Tiltrække arbejdskraft med højere uddannelse ved bedre markedsføring af området og dets værdier (skov, strand, fritidsmuligheder, kulturhus osv.) samt lavere hus- og grundpriser.
6. Udarbejdelse af en langsigtet og aktiv iværksætterpolitik: Grenaa-området skal gøres kendt for at være et sted, hvor det er attraktivt at være iværksætter, med iværksætterhuse og iværksættermiljøer. Få uddannelsesinstitutioner til at styrke undervisning af unge i iværksætteri og innovation. Lav en iværksætter tænke-tank. Tilbyde løbende støtte til iværksættere, f.eks. sparring med erfaringsordninger, hvor nuværende og tidligere erhvervsledere tilbyder hjælp/vejledning og får en vis lønkompensation fra kommunen/erhvervsrådet for dette. Informationskampagner for at få flere til at blive iværksættere.
7. Ændringer af holdninger og adfærd hos kommunen og borgerne fra »jammer og mismod« til optimisme og troen på, at vi selv kan udvikle ideer, og at alle ideer er velkomne og får en konstruktiv behandling i kommunen/erhvervsrådet mfl. Opfordringer til mere innovation, ide/produktudvikling i virksomheder, fritidsforeninger, kommunerne, uddannelsesinstitutioner osv.
8. Mulighed for bygning af utraditionelle »prestigeboliger« for erhvervsdrivende - f.eks. på grunde med havudsigt eller give mulighed for at bo i attraktive husbåde. Sommerhusbyggeri udvides.
9. Forsat byfornyelse/forskønnelse med f.eks.: Belysning i byen af museum, springvand, kunst og kultur, monumenter. Åbymiljø og midtby-miljøer.
10. Flere oplevelsesmuligheder med herregårds-arrangementer, turistattraktioner, naturoplevelser, spisestedsoplevelser, turisterhvervet udbygges. Udbygning at turistperioden.
Udarbejdet af
Idegruppen Grenaa:
v/ Per Lund, Søren
Keller Pedersen,
Poul Nowack,
Jens Ove Schmidt,
Preben Mortensen,
Ole Laursen og
Jørgen Lund.
Kilde: grenaa bladet
sherry