Det mener følgende brevskriver nemlig er ved at ske, siden der stadig snakkes om at bruge Århus og Randers havne til godstrafik:
”Stort tillykke til Djursland med modulvogntog, som i adskillige Ã¥r har kørt upÃ¥klageligt i vort broderland Sverige. Hvorfor har vi ikke snøvlet os samen for længe siden?
Hvorfor skal alt nyt og fremskridt i Danmark gøres til et problem (er det p.g.a. janteloven)? Jamen, sÃ¥dan har vi altid gjort, og pressen er nok de største banditter. Hvorfor skrive: ”Frygter du sÃ¥dan en størrelse”? Hvorfor gøre et kæmpe fremskridt til noget negativt, fortæl da solstrÃ¥lehistorien, at vi formindsker CO2-forureningen med 70.000 ton, og at det kun tager 1,57 sekunder mere at overhale et modulvogntog med 80 km/t.
Men hvad blev der af vores modulvogntog til Grenaa-Varberg og vognmandsfirmaet Frode Laursens etablering i Grenaa p.g.a. modulvogntog til Sverige? Vores lyskryds Ringvejen Grenaa-Århus er snart færdigbygget for adskillige millioner for at modtage modulvogntogene. Men er det spildte penge for at beskytte Århus/Randers havne?
Bliver vi atter engang koblet af udviklingen i regionen i protektionismens hellige navn for at beskytte Århus/Randers havne mod konkurrence p.g.a. deres uheldig beliggenhed i forhold til fremkommeligheden til havet, da den ene ligger i en indsø og den anden for enden af en blind fjord? Fragten skal slæbes hele vejen gennem indre by med stor og tæt befolkning, som kan blive godt forurenet.
Og al svensker-fragt skal over Frederikshavn-Gøteborg i stedet for med skib til Grenaa, så vi opnår den korteste vej/tid på landevejen med lastbil.
Hvis man hos regionen/staten mener, vi skal kobles af udviklingen, selv om det er bedst, billigst og mest naturligt at bruge Grenaa, sÃ¥ sig det til os, som det er, sÃ¥ vi kan agere derefter og udvikle/afvikle vore virksomheder derefter.”
Kilde:
sof