Socialdemokraten Lars bang er en flittig læserbrevsskribent. Hér hudfletter han bl.a. regeringens forslag om at indføre tests af skolebørn:
Læserbrev skrevet af den socialdemokratiske folketingskandidat Lars Bang.
|
"Først handlede det om rundkredspædagogikken, som statsministeren i sin åbningstale med slet skjult arrogance mente, at der var for meget af i folkeskolen. Nu handler det om at indføre test i de mindste klasser.
Det skal tjekkes, om skoleeleverne lærer nok.
Undervisningsminister Ulla Tørnæs vil indføre nationale, landsdækkende tests i dansk i 2. og 4. klasse og i matematik i 6. klasse.
Selv om erfaringer fra bl.a. England fortæller, at flere tests egentlig slet ikke viser noget om evnen til at indlære – om trivsel eller om udviklingen af sociale kompetencer – sÃ¥ mener undervisningsministeren – hÃ¥rdt presset af regeringens parlamentariske grundlag, Dansk Folkeparti – at tests er vejen frem.
Det danske skolesystem bliver imidlertid ikke bedre af at foretage flere tests i de samme klasser. Vejen går snarere gennem mere tid og flere ressourcer. Hvordan kan man forvente, at vi skal skabe flere og bedre resultater, hvis vi altid tvinges til at anvende den laveste fællesnævner? Der er et reelt behov for mere undervisningstid, og så skal reformer altså have tid til at virke, før man søsætter nye tiltag.
Vejen til bedre resultater går også over opbakning. Hvor ville det være forfriskende nyt, hvis vi kunne komme derhen, hvor ministeren blæste til opbakning frem for til angreb.
Hvor ville det være herligt, hvis hun sagde: ”Dét, som det danske skolevæsen har behov for, er tid, plads og ikke mindst penge og positivt forældreengagement. Bak jeres skole op, stil krav, hav klare forventninger, gÃ¥ i dialog, deltag i skolens liv, tag jeres del af ansvaret og stÃ¥ ved!
Man kan ikke drive skole, uden at alle er sit ansvar bevidst, og der er mange, der skal løfte ansvaret: Det er lærerne, det er ledelsen, det er børnene, det er forældrene, men det er altså også politikerne. Det at drive skole i dag er et fællesprojekt. Man kan ikke bare melde sig ud og sige, det må lærerne klare i skoletiden.
Hvem er det, der sikrer, at børnene er parate til at modtage undervisning, når de møder op om morgenen? Det er da forældrene.
Hvem er det, der sørger for, at der er tilstrækkelige og tidssvarende lokaler og undervisningsmaterialer? Det er da politikerne.
Hvem er det, der planlægger, afvikler og efterbehandler en spændende, engageret og målrettet undervisning? Det er da lærerne.
Og jo, skolelederen bærer også et betydeligt ansvar for at sikre kvalitet, udvikling og faglig stolthed. Faglig stolthed er nemlig ikke kun forbeholdt murere, tømrere, automekanikere, o.s.v.
Gennem årtier har et samlet skolesystem måttet lytte til gode råd fra en bred vifte af politikere, hvis væsentligste pædagogiske, legitime baggrund har været, at vi jo alle har gået i skole. Gad vide, hvad min mekaniker ville sige, hvis jeg med samme baggrund blandede mig i hans arbejde? De, der siger, at alle vil udvikling, men ingen vil forandring, har efter min opfattelse ikke hentet deres erfaringer fra det danske skolesystem.
Grundlæggende er det min oplevelse, at lærere generelt er parate til også at deltage i det fælles projekt, som det er at gøre gode skoler bedre. Men vi er ved at være godt trætte af evindelige hovsaløsninger og halvfærdige reformer.
Elever bliver ikke bedre af at blive udsat for flere tests i indskolingen og mellemtrinnet. En bedre skole fÃ¥r vi kun, hvis udgangspunktet er tid, tillid og vilje til kvalitet samt ærlig interesse for skoleudvikling. En bedre skole til gavn for eleverne ogsÃ¥ i sidste ende ogsÃ¥ til gavn for landet handler egentlig om respekt, gensidig respekt. Lad os begynde dér, sÃ¥ gÃ¥r det danske skolesystem og ikke mindst de danske skoleelever en god og spændende fremtid i møde.”
Skrevet af den socialdemokratiske folketingskandidat Lars Bang fra Spentrup i Randers Amtsavis lørdag d. 24. april
Kilde: Randers Amtsavis
Rex