Både en kandidat fra DF og fra K har i læserbreve slået til lyd for, at der kun skal være 2 overbygningsskoler i den fremtidige skolestruktur i Norddjurs. Dét kunne man fra skolebestyrelsen i Ørum godt tænke sig en forklaring på:
”I den senere tid har henholdsvis Hans Fisker fra Dansk Folkeparti og Morten Bech fra Det Konservative Folkeparti gjort sig til talsmænd for, at der kun skal være 2 overbygningsskoler – én i øst og én i vest. Hvorfor de mener dét, gør de ikke nærmere rede for. Da den nuværende skolestruktur blev besluttet, var der enighed om, at den var et udtryk for kvalitet – nærhed for de smÃ¥ elever og større faglige og sociale udfordringer for de større elever. En beslutning, vi var meget enige i pÃ¥ Ørum Skole. Desværre viste det sig hurtigt, at kommunen ikke reelt havde rÃ¥d til den besluttede struktur, hvorfor debatten kører igen. Det er altsÃ¥ en debat nr. 2, der indtil videre kun handler om økonomi – og ikke kvalitet. Er der sÃ¥ penge at spare ved at flytte overbygningen fra Ørum Skole? Næppe. Der er p.t. 7 klasser fra 7.-9. Ã¥rgang med i alt ca. 140 elever, d.v.s. i snit 20 elever pr. klasse. Dette elevtal vil sandsynligvis medføre, at der skal oprettes lige sÃ¥ mange pladser pÃ¥ en ny skole. Til gengæld fÃ¥r man sÃ¥ flere transportudgifter – og længere transporttid – og sandsynligvis udgifter til lokaler. F.eks. vil en stor overbygningsskole have behov for mere end ét fysiklokale. Vil det sÃ¥ øge kvaliteten at samle eleverne i Norddjurs Kommune pÃ¥ 2 store overbygningsskoler? Dét er nok ogsÃ¥ tvivlsomt. PÃ¥ Ørum Skole er der tilstrækkeligt med elever i overbygningen til, at der er solide faglige miljøer i alle fag. Der er tilstrækkeligt med linjefags-uddannede lærere til, at stort set alle timer i overbygningen læses af lærere med linjefag. Omvendt er der ikke flere lærere, end at det er nemt at mødes, nemt at fÃ¥ nye idéer og nemt at sparre hinanden. PÃ¥ 2 overbygningsskoler vil der blive sÃ¥ mange lærere, at det bliver et tungt bureaukrati, hvor der bliver langt fra tanke til handling. PÃ¥ Østre Skole er der heller ikke flere lærere og elever, end at den enkelte lærer har et godt kendskab til den samlede flok i overbygningen. Der er derfor tæt kontakt, og der bliver taget hÃ¥nd om den enkelte elev. Der er i høj grad en lokal forankring; illustreret med skolens støtteforening, der arrangerer bankospil, julefest, skolefest – og i øvrigt medvirker aktivt til at skabe en god skole. Et engagement, der næppe vil kunne flyttes med til Auning eller Grenaa.
Den lokale forankring viser sig ogsÃ¥ ved et konstruktivt og givende samarbejde med ungdomsskole og de lokale idrætsforeninger. Ungdomsskolen og ungdomskonsulenterne har kontor pÃ¥ skolen, og der trækkes dagligt pÃ¥ samme hammel i forhold til de unge mennesker. P.t. arbejdes der med et projekt i Ørum Aktiv Center, hvor overbygningen pÃ¥ Ørum Skole, Ungdomsskolen og idrætsforeningerne skal have fælles lokaler. Der er sÃ¥ledes allerede et udpræget ungdomsmiljø i Ørum – hvorfor skal dét spoleres?
Endvidere er der pÃ¥ Ørum Skole et bredt udbud af valgfag. I dette skoleÃ¥r kan eleverne vælge mellem fodbold, fransk, musical, hjemkundskab, filmkundskab, knivbygning, design og robotbyggeri. PÃ¥ en stor overbygningsskole vil der nok være flere fag – men vil der være en større bredde i udbuddet? SÃ¥ set med vores briller er stort godt i overbygningen – men kæmpestort vil ikke øge kvaliteten eller skabe bedre økonomi, snarere tværtimod.
Men mÃ¥ske vil Hans Fisker og Morten Bech uddybe deres forslag?”
Skrevet af skolebestyrelsesformand Heidi Andersen fra Ørum Skole i Lokalavisen d. 23. september
Kilde: Lokalavisen
sof