Et fhv. Grenå-byrådsmedlem har stillet nogle skarpe spørgsmål til sin partifælle, der sidder i den nuværende kommunalbestyrelse i Norddjurs. I dag svarer hun således:
"Erik Hoberg stiller i Djurslandsposten den 8/11 2011 nogle gode spørgsmål, som jeg gerne vi besvare:
Er det økonomi eller pædagogik, der ligger bag ændringerne i skolestrukturen?
De fleste borgere forstår, at tiden kræver besparelser. Det kan betyde både forandringer og nytænkning, hvor kunsten er at få pædagogik og økonomi til at gå hånd i hånd med nye aktiviteter og måder at samarbejde på. Ændringerne på skoleområdet er et godt eksempel på dette!
Hvad er det, en børneby kan, som et godt samarbejde mellem en folkeskole og en børnehave ikke kan?
Børnebyen kan fra fødsel til og med 6. klasse understøtte det gode samarbejde på tværs. Også med dagplejen, sundhedsplejen og foreningslivet. Børnebyen er lokalsamfundets indsats for at skabe et trygt og inkluderende miljø, hvor børn trives og lærer i et forpligtende fællesskab. Børnebyerne sprudler allerede af engagement og nytænkning.
Hvorfor bygges der en ny børnehave til 21 mio. over 3 år, når der samtidig lukkes børnehaver pga. faldende børnetal?
Den ny børnehave i Grenaa etableres i sammenhæng med nuværende Østre Skole. Og med samme mulighed for tæt samarbejde mellem børnehave og indskoling som i børnebyerne. De nye muligheder for samarbejde og udvikling på kryds og tværs er et andet eksempel på, at pædagogik og økonomi kan gå hånd i hånd.
Den store børnehave har også dén økonomiske fordel, at eksempelvis køkken, personale- og fællesrum kan udnyttes bedre. For forældrene er det en fordel, at der ved sygdom og ferie bliver mindre sårbarhed. For pendlere betyder det bedre åbningstider.
Som Erik Hoberg har jeg ogsÃ¥ et stort ønske om fremover at kunne bruge mere pÃ¥ IT – og at inddrage skole-/forældrebestyrelserne mest muligt."
Kilde: Skrevet af B&U-næstformand Else Søjmark (S) i Lokalavisen d. 15. november.
/Bjarke.