2 politikere har de seneste dage raset mod den af Enhedslisten fremsatte lovforslag om reklameafgift. I dag svarer så en repræsentant for partiet:
”Hans Kristian Skibby (MF for DF) og Kim Andersen (MF for V) kritiserer d. 19. og d. 22. november Enhedslistens reklameafgift og henviser til Grafisk Arbejdsgiverforenings udokumenterede pÃ¥stand om, at den vil koste omkring 900 arbejdspladser. HKS forudser, at afgiften vil flytte produktionen til bl.a. Polen, men mon ikke den var flyttet derned for længst, hvis det var bedre og billigere?
Det eneste nogenlunde relevante argument er, at husstandsomdelte reklamer giver lavere priser, fordi de gør det muligt for forbrugerne at finde de bedste tilbud, sÃ¥ konkurrencen skærpes. KA hævder, at de manglende reklamer vil betyde en ekstraregning for en familie pÃ¥ 2500-3000 kr. Ã¥rligt – uden fyldestgørende dokumentation for det uhyrlige tal. Jeg er enig i, at færre reklamer giver mindre konkurrence og højere priser. Men jeg er helt tryg ved, at de virksomheder, som rammes af afgiften, tænker betydeligt mere konstruktivt og innovativt end de to bagstræberiske politikere, sÃ¥ de finder en løsning, og den er der faktisk allerede. Jeg har i mange Ã¥r sagt nej tak til reklamer og i stedet tilmeldt mig virksomheders tilbudsaviser pr. mail, og dét fungerer ganske udmærket.
Desuden skaber elektronisk distribuering faktisk mere konkurrence, fordi smÃ¥ forretninger ogsÃ¥ kan være med, nÃ¥r der ikke er store udgifter til tryk og distribution. Enhver kan gÃ¥ pÃ¥ nettet og finde ud af, hvor man kan købe sit tv billigst, og om kort tid kan vi ogsÃ¥ finde de bedste tilbud pÃ¥ sukker og bleer uden at skulle bladre en masse tilbudsaviser igennem. Dét fremskyndes af Enhedslistens initiativ, som altsÃ¥ medfører lavere forbrugerpriser – og skÃ¥ner miljøet. SÃ¥ er der de ældre, som ikke kan bruge internet. Men virksomhederne kan bare lave deres egen ”ja til reklamer”-ordning, hvor ældre kan sige ja til at fÃ¥ en papirudgave.
Det er korrekt, at afgiften koster arbejdspladser, men ikke i dét omfang som pÃ¥stÃ¥et. De maildistribuerede tilbudsaviser er identiske med de husstandsomdelte, sÃ¥ der vil ogsÃ¥ fremover være brug for medarbejdere til at layoute dem. SÃ¥ det er kun trykkeprocessen, der bruger færre medarbejdere, og med moderne trykkemetoder drejer det sig ikke om mange, sammenlignet med layoutarbejdet. SÃ¥, Kim Andersen og Hans Kristian Skibby, Brug hjernen i stedet for at lade rygmarven dirigere jer til angreb pÃ¥ alt, hvad Enhedslisten præsenterer!”
Kilde: Skrevet af Niels Graverholt fra Ã…rhus i Randers Amtsavis d. 23. november.
/Bjarke & Rex.