I disse dage er der et gevaldigt politisk stormvejr omkring, hvornår de danske jernbaner skal elektrificeres. Herom skriver en fremtrædende socialdemokrat i dag:
”Efter flere dages forhandlinger om at igangsætte elektrificering af banenettet i Danmark har Venstre og Dansk Folkeparti afvist regeringens forslag og dermed sat elektrificeringen af banedriften i Danmark i stÃ¥.
Det er både ærgerligt og skuffende, at Venstre og Dansk Folkeparti ikke vil være med til at fremtidssikre jernbanedriften i Danmark ved at påbegynde elektrificering af banenettet. En elektrificering af banedriften vil nemlig give bedre togdrift, være godt for klimaet og en rigtig god forretning for samfundet.
Regeringen foreslog i første omgang at få elektrificeret strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov (ved Kolding), så den ville stå færdig i 2015. En elektrificering af strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov ville have frigjort materiel til at køre på de strækninger, der endnu ikke er elektrificeret og derfor forbedret togdriften over hele landet, men dét ville Venstre og Dansk Folkeparti desværre ikke være med til. Efter Esbjerg Lunderskov ville turen komme til hovedstrækninger som f.eks. strækningerne Fredericia-Århus, Århus-Ålborg, Roskilde-Kalundborg og Køge-Næstved.
Regeringen foreslog et konkret projekt og en konkret finansieringsmodel til at elektrificere strækningen Esbjerg-Lunderskov. Finansieringen kom primært fra at udskyde anlæg af et ekstra spor på banen mellem Vamdrup og Vojens, til efter Femern-forbindelsen er etableret. Det er blandt andet efter konkret ønske fra DB Schenker og DSB, som betjener sig af banen til daglig, men dét ville Venstre og Dansk Folkeparti altså ikke være med til.
Dét pÃ¥ trods af, at den største godsoperatør pÃ¥ jernbanen DB Schenker har sagt, at det vil have katastrofale konsekvenser for deres virksomhed, hvis man anlægger dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens, før Femern-forbindelsen er klar, fordi der vl blive lukket for godstransport om dagen i anlægsperioden. Derfor er det helt uforstÃ¥eligt, hvorfor Venstre og Dansk Folkeparti ikke vil være med til regeringens løsningsforslag.”
Kilde: Skrevet af S-transportordfører Rasmus Prehn i Randers Amtsavis d. 23. november.
/Bjarke & Rex.