Der er stadig gang i debatten om Ålsø-krydset. Amtet har som bekendt foretaget sig ét, mens mange folk ønsker noget andet for at forhindre flere ulykker i det forkætrede Ålsø-kryds. Gert Karlson fra Grenå har før gjort rede for, at en motorvej Grenå-Århus én gang for alle ville gøre en ende på problemerne, og det uddyber han i det følgende:
”Det er positivt, at amtet omsider skrider til handling m.h.t. dødskrydset i Ålsø. Men uanset, hvad den endelige løsning bliver, skal man tænke sig grundigt om.
Amtet vil blandt andet lave en forlægning af Ålsø Stationsvej, så den munder ud i Århusvej 30 meter længere mod Århus. Denne løsning virker uforståelig, da udsynet forringes både for de venstresvingende fra Ålsø Stationsvej og også for bilisterne, som kommer over bakketoppen på Århusvej. Denne løsning kan skabe en ny type ulykker. Mange opfatter krydset problematisk, fordi man fra sidevejene overser den ubetingede vigepligt og den krydsende Århusvej, men Hoedvej og Ålsø Stationsvej ligger faktisk ikke på en lige linje. Problemet er nærmere, at ikke-stedkendte bilister, som kører gennem Ålsø mod krydset, opfatter, at byen ophører, og at landevejen fortsætter, hvorfor der speedes op. Da Hoedvej samtidig drejer mod højre, opfattes den ubetingede vigepligt for sent. De nye skilte løser problemet delvist, men farten skal ned på Hoedvej.
De fleste lokale mener, at en rundkørsel er den bedste løsning. En rundkørsel bremser farten, men taberne er cyklisterne og fodgængerne, som let overses. Om vinteren kan en rundkørsel være problematisk midt på en bakke, især for lastbiler. Vejforholdene mellem Århus og Grenå er ikke optimale, og en rundkørsel vil gøre vejen endnu langsommere. Det er dog vigtigt, at hastigheden ikke overskrider de max. Tilladte 70 km/t. Der kan spares mange penge til regulering af Århusvej, hvis Århus Amt og staten i stedet investerede i en motorvej helt til Grenå.”
Skrevet af akupunktør Gert Elbæk Karlson fra Grenå i Randers Amtsavis d. 20. august
Kilde: Randers Amtsavis
Rex