Tit og ofte støder man i medierne (og også hér på Netavisen) på indlæg om folks dårlige oplevelser med hospitalsvæsenet. I en tid med mange nedskæringer og deraf følgende nedslidt og arbejdspresset personale kan det nemt føre til dårlige sygehusoplevelser. Så det er jo godt både for den offentlige debat og for sygehusenes evaluering af egen indsats, når borgere således ytrer sig om egne oplevelser.
Så meget desto mere glædeligt er det så også, når der bliver skrevet indlæg om positive oplevelser med hospitalsvæsenet. I Stiftens søndagsudgave fandt vi følgende indlæg om en mands særdeles gode oplevelser med Århus Kommunehospital, hvor jo også mange djurslændinge har haft/har/vil få deres gang i perioder:
”Det var med bange anelser, jeg fik at vide, jeg skulle til strålebehandling på Århus Kommunehospital.
Der går jo så mange rygter om dette forfærdelige og gammeldags sted, hvor materiellet er slidt ned, og personalet er nogle kolde og udeltagende robotter. Kort sagt, ikke noget rart sted at komme!
Vi havde naturligvis forsøgt at få nogle oplysninger om stedet på det lokale sygehus, men uden held. Det var nærmest et ”tys-tys”-sted, noget man tidligt nok kunne komme til at lære at kende.
Til vores held havde én af vore venner tidligere været indlagt på kommunehospitalet. Hun kunne berette en ganske anden historie og bl.a. fortælle om et patienthotel, så nu steg vore forhåbninger.
Vi henvendte os igen på det lokale sygehus for at få oplysninger om dette, men ak nej! Det kendte de intet til, end ikke et telefonnummer havde de. Men vores veninde havde nummeret, og dét blev vores indgang til paradis.
For hvad var de faktiske forhold, der mødte os?
En reception, der syntes på forhånd at kende alle vore spørgsmål og problemer og at have løsninger, der blev serveret med et smil. I sandhed en god begyndelse.
Derefter et værelse så perfekt, at vi følte os hensat til de helt store hoteller, og en service, der overgik vores dristigste forventninger. Aldrig en sur mine eller bemærkning, selv om man jo godt kan være langt nede engang imellem som patient. De skal nok få én op igen.
Et køkken, der i enhver undersøgelse ville kunne opnå det maksimale antal kokkehuer, eller hvad der nu kan uddeles. Altid rigt varieret og veltillavet mad og altid villig til med et smil at efterkomme patienternes specielle ønsker eller krav.
Når dertil så kommer den fantastiske og personlige behandling, man får på selve behandlingsafsnittet – ja, så er man kommet i paradis.
Man føler virkelig, at man som patient er i centrum, og at der bliver gjort alt for én og igen med smil og venlige bemærkninger. Man er ikke bare et nummer eller et tilfælde, der skal overstås. Man er en del af et team, der skal løse et problem på bedste måde.
Jeg vil ikke sige, at jeg gerne vil komme igen, men skulle det ske, så vil jeg komme i tryg forvisning om, at jeg ikke kan være noget bedre sted – heller ikke derhjemme.”
Skrevet af Mogens Lyhne fra Holstebro
Kilde: Århus Stiftstidende
Rex