Trods modgang er der vilje til vækst her i Grenaa Kommune! Af borgmester Gert Schou (S)
Grenaa Bladet: Vi har igen arbejdet hårdt for at få et budget for 2005, og efterfølgende år, på plads.
Aftalen mellem Kommunernes Landsforening og regeringen giver kun plads til en realvækst på 0,5% set i forhold til budgetterne for 2004.
Skatteloftet og en manglende gennemførelse af udligningsreformen sætter især landets yderkommuner i en uhyre vanskelig budgetlægningssituation for 2005 og i overslagsårene.
I Grenaa Kommune ventede vi i modsætning til tidligere år med at gå i gang med diverse omprioriteringer og besparelser, før ovennævnte aftale var forhandlet på plads. Dette for ikke at skabe unødig uro i vore institutioner og forvaltninger, inden vi vidste, hvor meget der skulle spares, og hvor meget vi kunne få fra diverse puljer.
Puljer, der kan søges af vanskelig stillede kommuner, der af strukturelle årsager, og andre årsager, er blevet bragt i den situation at skulle bruge mange penge på overførsler. Kontanthjælp, førtidspension, fleksjob, ledigheds-ydelser, specialundervisning og penge til anbragte børn har i de senere år været stærkt stigende i vor kommune.
Indtægterne ligger samtidig noget under halvdelen af den gennemsnitlige indtægtsstigning på landsplan. Budgetudfordringen for 2005 har så igen været at få enderne til at nå sammen. Dette har vi også bestræbt os på, men da der skal være penge til de nævnte overførselsudgifter, så er vi igen bragt i den situation at skulle spare ca. 14 mio. kr. inden for udvalgenes områder.
Den 1. juli besluttede Økonomiudvalget at anmode fagudvalgene om at finde godt 12 mio. kr. Resultatet blev, at spareknivene kunne finde ca. 10 mio. kr. i driftsbesparelser. Vi kan ikke forsvare at skære dybere på de bløde områder.
Hvad kan vi så gøre for at få balance mellem indtægter og udgifter?
Handlemulighederne er som følger:
1. At hæve skatterne igen i år. Hvis vi gør det, sker der det, med sikkerhed, at staten inddrager halvdelen af provenuet.
2. At stoppe al anlægsvirksomhed, der ikke er igangsat.
3. At dække driftsunderskuddet ind i de eller det kommende år ved indtægter fra salg af ejendomme, herunder salg af sommerhusgrunde.
Et valg mellem pest og kolera
Det er som at vælge mellem pest og kolera i de skitserede handlemuligheder. Jeg fornemmer meget klart, at et flertal af byrådets medlemmer ikke ønsker, at der skal gennemføres yderligere driftsbesparelser, end de allerede fundne ca. 10 mio. kr.
Altså har vi kun at gribe til en af de nævnte handlemuligheder, enten enkeltvis eller ved at kombinere de 3 handlemuligheder. Vi kan for at skabe balance i driftsbudgettet i 2005 undtagelsesvis anvende denne mulighed at bruge engangsindtægter for salg af ejendomme.
Et kassetræk på små 20 mio. kr. er nødvendigt i 2005 for at skabe balance i det samlede budget. Hvis situationen, når vi skal lægge budget for 2006, er lige så vanskelig som i år, så ser jeg kun den mulighed, at vi også må til at hæve skatterne påny. I 2007 forudsætter vi, at vi som minimum modtager ekstra 15 mio. kr. i forbindelse med en ny udligningsreform.
Uden anlægsbudget
– ingen bosætning
Det er utrolig vigtig for en bosætningskommune, at et flertal i Grenaa Byråd fastholder et godt anlægsbudget.
Vi må for 2005 have et skattefinansieret anlægsbudget på 18,7 mio. kr. svarende til 1.000 kr. pr. indbygger. Dette har vi dermed taget som udgangspunkt.
Byrådsflertallet har med visse bindinger valgt at afsætte penge bl.a. til følgende projekter i 2005 og 2006:
– Åbyprojektet.
– Svømmehallens renovering/udbygning.
– Færdiggørelsen af helhedsplanen for folkeskolerne.
Udvidelsen af Idrætscentret igangsættes her i 2004 og færdiggøres i 2005.
Ovennævnte viser vilje til fortsat vækst samt vilje til at skabe gode rammer for en yderligere bosætning i de kommende år.
For Grenaa Kommune som et yderområde, er det vigtigt at vi bevarer og skaber et grundlag for en fortsat god udvikling. Lad os sammen bevare optimismen.
Kilde: Grenaa Bladet
//