En ung socialdemokrat fra Randers beder i det følgende undervisningsministeren om at tænke sig bedre om, før hun kommer med efter hans mening ubrugelige løsningsmodeller, når det gælder at højne standarden i folkeskolen:
”…Lad alle rejse sig, og lad klapsalverne høres over landet, og lad intet menneske i tvivl om, at i Hendes Majestæts Danmark har lyset fyldt vort sind.”
Den kære Ulla Tørnæs (undervisningsminister) har løsningen til skolerne. Og forslaget skal uden tvivl være velkomment, da mange lærere igennem tiden har brudt deres hoved med ”hvad gør jeg?”: Ensartet test på 2., 4. og 6. klassetrin er åbenbaringen, vi alle har ventet på.
Og så er det, jeg gerne vil vide: Når vi har debatteret færdigt om åbenlyse problematikker i testens funktion som måleenhed og modstander af indlæringslyst og metodefrihed, hvad så?
Det siges: Vi skal teste eleverne for at opnå nødvendig viden om undervisningssituationens aktuelle standpunkt. Det véd vi så, tror ministeren, efter en test. Men derefter ophører håndsrækningen.
Vi har qua den ensartede test (som åbenbart fungerer til samtlige folkeskoleelever i alle afgrene af Danmark – så meget for respekten for den enkelte elev) udpeget fagligt svage elever i klassen. Hvor er økonomien til alternativt læringsmateriale, til lokaler baseret på læringsstilene, til bedre formet og målrettet specialundervisning?
Hvor er alle perspektiverne, som skal følge initiativerne bag en bedre, mere acceptabel OECD-skole – hvor er midlerne?
Som det er blevet for vane, skal vi belastes med hurtige løsninger, forenkling af problemstillinger og virkelighedsforflygtigelse af regeringen, mens reelle midler til at forbedre skolerne sluges i skattestop m.m.
Retur til tænkeboksen, Ulla Tørnæs, og prøv én gang – bare én gang – at lytte til dem, som rent faktisk har forstand derpå!”
Skrevet af DSU-sekretær Morten Aurvig Brøndum fra Randers
Kilde: Randers Amtsavis
Rex