Sven Skovmand fra Nørre Djurs har skrevet følgende meget kraftige opfordring til politikerne på Christiansborg om at sikre færgedriften, inden man går i gang med at nedsætte brotaksten på Storebælt:
Regeringen og Socialdemokratiet synes at være enige om, at taksterne for at køre over Storebælt skal nedsættes.
Det vil af mange grunde være ulykkeligt, om det sker.
Økonomisk har en prisnedsættelse næppe betydning. For den vil få flere biler til at køre over og dermed betale sig selv. Men de samfundsmæssige virkninger vil være betænkelige.
Værst er det, at en lavere pris på Storebælt sandsynligvis vil få en række bilister til at fravælge ruterne over Kattegat fra Århus og Ebeltoft – måske så mange, at ruterne mister deres økonomiske grundlag.
Det er ikke noget problem, bedyrer tilhængerne af den lavere takst. Hvis ruterne giver underskud, må indtægterne fra Storebælt naturligvis betale dem.
I det i sin tid indgåede Storebæltsforlig stod der da også, at man skulle bevare mindst én rute over Kattegat.
Men hvad ligger der i begrebet ”én rute”? Dækker det både Ebeltoft-Odden, Århus-Odden og Århus-Kalundborg?
Og hvad mener man i øvrigt med at ”bevare” en rute? Betyder det, at alle de nuværende afgange bevares? Eller vil man kun give tilskud til et mindre antal afgange?
Og vil politikerne i øvrigt i længden have viljen til at betale de beløb, der skal holde færgerne i live?
Hertil kommer dét problem, som skabes af vort EU-medlemskab.
EU`s domstol i Luxembourg er en indædt modstander af al statslig støtte, og vi risikerer derfor, at den på et tidspunkt vil erklære støtten til færgerne for ulovlig.
Og så må færgefarten lukke. For når først taksterne på Storebælt er sat ned, vil det være umuligt at hæve dem igen.
En nedsættelse af taksterne på Storebælt må derfor under ingen omstændigheder ske, før man har foretaget en grundig analyse af, hvad virkningerne vil være andre steder i landet.
Kilde: Skrevet af forfatteren Sven Skovmand fra Stenvad i Randers Amtsavis d. 17. januar
Rex