Amtsborgmesteren skriver i dag et indlæg, hvori han imødegår en kritik af sygeplejeuddannelsens praktikdel, der har været rejst i Stiften/Amtsavisen:
Århus Stiftstidende og Randers Amtsavis har i artiklen ”Studerende udnyttes som billig arbejdskraft” d. 3. februar og i en lederartikel d. 4. februar skrevet om forholdene omkring sygeplejestuderendes kliniske uddannelse i Århus Amt. Der gives desværre en temmelig fordrejet fremstilling af de faktiske forhold, så dét vil jeg i det følgende forsøge at rette op på.
I Århus Amt er det et centralt princip, at der skal være et uddannelsesmæssigt formål med de aktiviteter, som sygeplejestuderende (og alle andre studerende) skal gennemføre. Det betyder bl.a., at et afsluttende klinisk forløb skal omfatte aktiviteter, hvor den studerende kan vise, at vedkommende selvstændigt kan udføre forskellige arbejdsfunktioner. Eller, som det står i bekendtgørelsen for uddannelsen, at den studerende skal vise, at hun har nået niveauet ”selvstændigt udøvende”. Det betyder ikke, at studerende må anvendes som ”billig arbejdskraft”, som det hævdes i artiklerne, men det mener jeg heller ikke, at man – på baggrund af de studerendes undersøgelse – kan dokumentere skulle være tilfældet i Århus Amt.
Men den studerende skal vise, at vedkommende selvstændigt kan udføre forskellige arbejdsfunktioner. Derfor er der ikke nødvendigvis modstrid mellem, at de studerende oplever, at de har en arbejdsmæssig værdi, og at der skal være et uddannelsesmæssigt formål med praktikforløbet. Tværtimod – det skulle gerne være tilfældet, ellers har den kliniske uddannelse fejlet.
Men lad os se på, hvad de studerendes undersøgelse, som avisen baserer sin historie på, egentlig viser. Problemerne skulle ifølge avisen handle om de studerendes deltagelse i weekend-, aften- og nattevagter. Undersøgelsen viser imidlertid, at kun tre procent af de studerende har haft to weekend-vagter pr. måned, fem procent har haft fire-fem aftenvagter pr. måned og fire procent har haft to-tre nattevagter pr. måned. Og flertallet af de studerende har højest haft en enkelt vagt pr. måned.
Samtidig viser undersøgelsen, at kun en fjerdedel af de studerende har følt, at de i nogen eller høj grad har været en erstatning for det faste personale på disse vagter, som altså i forvejen kun udgør en meget beskeden del af deres uddannelsesforløb. Samlet var kun tre procent af de studerende utilfredse med læringsudbyttet i den afsluttende praktik. Disse tal leder mig frem til en ganske anderledes konklusion end dén, der fremgik af avisens lederartikel!
Sammenholdt med de oplysninger, jeg får fra både sygeplejeskoler og sygehuse, er jeg derfor overbevist om, at de sygeplejestuderende i Århus Amt får en god uddannelse, så de forhåbentlig bagefter kan indgå i arbejdsstyrken og medvirke til at sikre, at vi også fremover vil have ”en fagligt forsvarlig behandling og pleje” af patienterne.
Afslutningsvis vil jeg nævne, at jeg er glad for, at vi har studerende, der er optaget af at forbedre deres uddannelse.
Dette formål deler de med Århus Amtsråd, så derfor håber jeg også, at de studerendes undersøgelse vil kunne bidrage til en god og konstruktiv dialog på et allerede planlagt temamøde om sygeplejerskeuddannelsen i maj måned mellem Århus Amts Udvalg for Børn, Kultur og Uddannelse, Dansk Sygeplejeråd og De Sygeplejestuderendes Sammenslutning.
Kilde: Skrevet af amtsborgmester Johannes Flensted-Jensen (S) i Randers Amtsavis d. 10. februar
rex