En Jyllands Posten-læser slår kraftigt til lyd for, at de mange planlagte investeringer i Grenåbanen er givet bedre ud på hurtigbusser. Han skriver:
”Trafikminister Flemming Hansen og Banestyrelsen har en pengetank fyldt med skatteydernes penge.
Trafikministeren er nu ved at komme i julehumør, hvorfor han har besluttet at forære borgerne i Århus et klatrefrit hegn på 1,8 meter eller højere langs med cykel- og gangstien i Risskov.
Tillykke til cyklister og gående i Risskoven. I kommer måske ikke fremover til at nyde udsigten ud over vandet og ind over Århus, når I kører på arbejde eller går en tur i Risskoven om søndagen.
Så vil ministeren nedlægge en del overgange på strækningen Århus-Grenaa.
Tillykke til borgere på Djursland, der benytter disse overgange.
Overkørsel med bom
Så vil ministeren lave en overkørsel med bom, blink og lyd midt i Risskov Strandpark, der hænger sammen med Psykiatrisk Hospitals park. Denne bom koster ca. tre mio. kr. at etablere.
Tillykke til ni husstande på Badevej i Risskov med en helt ny overkørsel og vej.
Så vil ministeren lave en overkørsel med bom, blink og lyd, der hvor Risskoven slutter og Stationsgade begynder. Denne bom koster også ca. tre mio. at etablere.
Tillykke til villa "Solnæs", det eneste hus i Danmark der får sin egen private overkørsel med bom, blink og lyd - der skulle være mulighed for at komme i Guinness Record bog.
Trafikministerens sæk er ikke tom endnu!
For at togene kan øge hastigheden gennem Risskoven fra 70 km/timen til 100 km/timen, er man nødt til at udskifte de nuværende gamle og rustne spor med nogle nye og skinnende.
Nye tog
Endelig er man nødt til at anskaffe seks nye højhastigheds-tog til Grenåbanen for 58 mio. kr.
Men så er vi også klar.
Der kører i dag 33 tog og 58 busser tur/retur mellem Århus og Hornslet. Når banen på denne strækning bliver opgraderet til halvtimes drift, vil der køre ca. 53 tog og 58 busser tur/retur, dvs. i alt 111 afgange tur/retur på hverdage mellem Århus og Hornslet.
Tillykke Hornslet og Rosenholm kommune (med ca. 10.000 indbyggere).
Brændende ønske
Amtsborgmester Johannes Flensted-Jensen ønsker sig sikkert brændende, at Odderbanen og Grenåbanen bliver lavet til én i stedet for to baner.
At han mener det, kan man se på Århus Amts hjemmeside - her fremgår nemlig, at Odderbanen i 2004 skal spare 1,5 mio. kr.
Tillykke med det Odder.
Borgmester Louise Gade har ligesom hendes kollegaer i amtet også valgt at skære i den offentlige transport og måske i stedet for satse på Grenåbanen, hvem ved?
Tillykke med det Århus.
Når det så er sagt, så kan man læne sig tilbage og spekulere på, om de mange penge ikke kunne være brugt lidt bedre på den kollektive trafik til glæde også for f.eks. borgerne i Ebeltoft.
F.eks. kunne togtrafikken på Genåbanen kombineres med X-busser og gennemgående busser. X-busser og gennemgående busser har nemlig den fordel, at de er langt billigere i drift, mere effektive og fleksible, de kan bedre tilpasses brugernes behov i modsætning til en jernbane.
Tør trafikminister Flemming Hansen mon offentlig redegøre for hvad han, amtet og kommunen skal bruge af skatteborgernes penge for at opgradere Grenåbanen, så den kan spare 17 minutters køretid på strækningen Århus-Grenaa?
Få passagerer
Tør han mon også sammenholde disse tal med antallet af passagerer, der bruger Grenåbanen?
Når jeg til dagligt kigger ind i toget fra mit vindue, gør det ondt at se, at der - bortset fra myldretiden - er færre end 10 passagerer i toget?
Kære politikere - brug skatteborgernes penge fornuftigere på den kollektiv trafik!”
Skrevet af Jan Hansen, Stationsgade 36, Risskov, i Jyllands Posten d. 27. oktober
Kilde:
rex