Rosenholms borgmester er (ikke uventet) godt træt af, at hele debatten om lufthavns-flytning nu er blusset op igen. Han skriver:
Med jævne mellemrum opstår der debat om ny storlufthavn i Østjylland.
Hér på det sidste har en opgradering af den lille lufthavn ved Randers fået debatten til at blusse op på ny.
Alle tilhængere af en østjysk storlufthavn kommer straks på banen med lovprisning af alle de fortræffeligheder, en sådan lufthavn vil bibringe det østjyske område med Århus i spidsen.
For det første vil etableringen af en sådan ny lufthavn tage mange år, koste flere mia. kroner, og endelig vil afstanden til Århus være mindst lige så lang som til Tirstrup Lufthavn.
Nu har man arbejdet med denne lufthavnsvision i mange år, uden at man er kommet et skridt nærmere, og med statsministerens opbakning til Tirstrup Lufthavn under valgkampen fortoner etableringen af en ny østjysk storlufthavn sig i tågerne, specielt fordi der ikke er landspolitisk opbakning til idéen.
D. 30. marts i år blev første spadestik taget til det sydlige motorvejshængsel mellem Søften og Skødstrup.
En opgradering af den nuværende motortrafikvej til Feldballe-krydset vil i givet fald betyde, at man vil kunne køre på motorvej fra det overordnede jyske motorvejsnet direkte til Tirstrup Lufthavn, ja, der mangler egentlig kun en stikvej fra Feldballe-krydset direkte til lufthavns-terminalen – en stikvej, der allerede er projekteret og fundet penge til.
Netop etableringen af Søften-Skødstrup-motorvejen, der står færdig i 2008, og som man også kan kalde Ring III uden om Århus, vil give specielt århusianerne en meget kortere køretid til Tirstrup Lufthavn.
Det vil betyde, at tilgængeligheden til lufthavnen bliver væsentligt forbedret.
Med forbedrede vejforhold vil rute- og rejseselskaberne selvfølgelig også finde lufthavnen i Tirstrup meget mere interessant som destination, og lufthavnen vil derved komme ind i en helt anderledes positiv spiral.
En opgradering af motortrafikvejen til motorvej vil formentlig kun koste nogle få hundrede millioner kroner, jf. tidligere beregninger, og vil hurtigt kunne etableres.
Udover lufthavnen vil en sådan motorvej også gavne Mols-Linien, Grenå-Varberg, erhvervslivet og turismen på Djursland samt Djursland som bosætningsområde og arbejdskraftopland for Århus.
I øvrigt er det jo også sådan, at trafikanter i dag næsten ikke ser på afstande, men overvejende fokuserer på køretid, og køretiden vil med en motorvej til Tirstrup som nævnt blive meget kort.
Djurslandskommunerne har i januar i år offentliggjort en Masterplan for infrastruktur på Djursland, og netop opgraderingen af motortrafikvejen til motorvej indgår som én af prioriteterne.
Vi vil invitere Folketingets Trafikudvalg til Djursland for at drøfte Masterplanen, alternativt at styregruppen for Masterplanen, der består af amtsborgmesteren og udvalgte borgmestre fra Djursland, tager til møde i København med trafikudvalget.
Hvis det skulle lykkes os at få Folketingets trafikudvalg overbevist om idéen med motorvejen, vil den årelange diskussion om en ny østjysk storlufthavn blive lukket én gang for alle, for så vil Tirstrup Lufthavn have dén tilgængelighed og de muligheder, som regionen har sukket efter i så mange år.
Jeg vil derfor opfordre til, at alle i den østjyske region bakker op om motorvej til lufthavnen i Tirstrup.
Dét vil være til stor gavn for hele regionen.
Kilde: Skrevet af Rosenholm-borgmester Richard Volander (V) i Randers Amtsavis d. 11. maj
rex