En gruppe erhvervsfolk og lokalpolitikere fra Randers med Venstre-borgmesteren i spidsen har henover sommeren lagt et stort arbejde i en plan om at udvide Randers Lufthavn, så den kan blive til en østjysk storlufthavn. Dette ønske har foreløbig måttet tages af bordet, da det kræver store tekniske og miljømæssige undersøgelser.
Dette beklages af mange randrusianere, og Randers Amtsavis har endda på lederplads kritiseret tilbagetrækningen af forslaget for at være visionsløst. På Djursland er holdningen naturligvis stærkt præget af, at man hér frygter en lukning af Tirstrup Lufthavn. Men at også politikere uden for Djursland går ind for Tirstrups bevarelse, kan man bl.a. se af følgende indlæg:
Århus Lufthavns aktionærkreds har truffet en beslutning om, at de ikke ønsker at medvirke i projektet omkring Randers Flyveplads. Det virker som en klog beslutning ud fra flere betragtninger.
For det første har vi en udmærket lufthavn i Tirstrup, der ikke generer nogen med sin placering. Det vil være spild af ressourcer at opsplitte persontrafik og erhvervstrafik på to lufthavne.
Der bør sadles helt om i diskussionen omkring en fremtidig forbedret service fra den nuværende lufthavn i Tirstrup. Dér, hvor kræfterne skal sættes ind, er vores infra-struktur med vejnetforbindelser i regionen. Tiden er nu kommet til, at de involverede kommuner og staten ser lidt mere strategisk og visionært med en ny motorvejsstrækning fra Skødstrup med et link fra Randers, som forhåbentlig med tiden får den nye bro over fjorden. Det er dét, det handler om – forkorte den nuværende køretid til omkring en halv time fra den tætteste befolkningsdel i regionen, styrke markedsføringen af den nuværende lufthavn – så skal der nok komme kunder i butikken.
Jeg håber, der med det kommende region- og kommunevalg bliver valgt politikere ind, som besidder det rigtige mod og visioner, der rækker længere ud end éns egen have-hæk.
Kilde: Skrevet af V-byrådsmedlem Jim Davidsen fra Langå i Randers Amtsavis d. 22. september
rex